۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

مسیر غیر منتظره برای کشتن سلول های سرطانی

یافته های جدید نشان می دهد که یک مسیر غیر منتظره برای کشتن سلول های سرطانی, می تواند  در درمان سرطان وایمنوتراپی موثرتر باشد.

محققان مرکز سرطان دانشگاه میشیگان به نوعی از مرگ و میر ناشی از سلول های سرطانی که به نام فروپتوز (Ferroptosis) شناخته می شوند شناسایی کردند. آنها یافتند که فروپتوز در سلول های تومور اتفق می افتد و نقش ایمنی در سرطان را بازی می کند، و این نشان می دهد که به صورت بالقوه می توان این مسیر را برای بهبود درمان های ایمونوتراپی مورد هدف قرار داد.

“پیش از این فروپتوز تعریف شده بود، اما مشخص نبود که آن را به مرگ سلول های سرطانی یا سلول های ایمنی مرتبط می کند. این یک پنجره بزرگ برای دانشمندان برای کشف راهکارهای جدید است.”

محققان، دریافتند که وقتی ایمونوتراپی سلولهای ایمنی T را تحریک می کند، لیپید های اکسید شده در سلول های تومور را افزایش می دهد که منجر به فروپتوز می شود. بر اساس مطالعات انجام شده در موش و سلول های سرطانی انسان,افزایش فروپتوز موجب شده است که درمان ایمنوتراپی در از بین بردن سلول های سرطانی موثرتر باشد،

فروپتوز نوعی از مرگ سلولی است که متمایز از آپوپتوز می باشد و وابسته به آهن است. نشان داده شده است که درآسیب های مغز و کلیه دخالت دارد. این اولین گزارش است که نشان میدهد به مرگ سلول های سرطانی توسط ایمنی مرتبط است.

در سلولهای سرطانی، سلولهای T متابولیسم آمینو اسید سیستین و سیستئین را تغییر دادهکه در حقیقت منابع اصلی و کلیدی سوخت برای سلول های تومور می باشند. در ادامه, محققان آنزیم را طراحی کردند که سیستین و سیستئین سلولهای توموری را تخریب می کند. لذااین باعث مرگ ناگهانی سلول های تومور شد.

هنگامی که موش ها را تحت تیمار با داروهای ایمونوتراپی مهار کننده و فروپتوز قرار دادند، تاثیر بر رشد تومور به طور چشمگیری قوی تر از حالتی بود که هر یک از این داروها را جداگانه استفاده می کردند. لذا محققان نتیجه گیری می کنند که ترکیبی از یک حساس کننده فروپتوز (ferroptosis sensitizer) و پروتئین بازدارنده (checkpoint inhibitor) یک پاسخ ایمنی قوی را ایجاد می کند که بوسیله فروپتوز با سرطان مبارزه می کند.

زو می گوید: “اگر فروپتوز یک مسیر کلیدی باشد، ممکن است بتوانیم از طریق آن ایمونوتراپی بیشتری تحریک شود یا مقاومت در برابر ایمنوتراپی را از بین برد.” “ما باید درک بهتر و دقیق تری داشته باشیم و مکانیسم های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.” “انجام ایمونوتراپی روی حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان موثر است. یافته های ما بینش جدیدی برای درک و بررسی نحوه کار سیستم ایمنی برای بیماران ایجاد کرده است.”

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top