۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

هزینه آزمایش cell free DNA

هزینه آزمایش cell free DNA به چه صورت است ؟ بهترین زمان برای انجام آزمایش سل فری چه موقع می باشد ؟ cell free DNA چه نوع ازمایشی می باشد ؟ و … سوالاتی است که در این مقاله به برسی آنها خواهیم پرداخت .
آزمایش cell free DNA ( سل فری ) یا همان آزمایش NIPT یکی از انواع غربالگری ها می باشد که در دوران بارداری صورت می گیرد ، این آزمایش از جدیدترین ها می باشد و به هدف بررسی ناهنجاری های کروموزومی همانند سندروم داون انجام می گیرد ، این آزمایش دقت بسیار بالایی دارد و تاحدود بالای ۹۹ درصد توانایی این را دارد که بتوانند ناهنجاری های کروموزومی که ممکن است جنین درگیر آن باشد را بررسی کند.
از دیگر مزیت های این آزمایش cell free DNA این است ک نیاز نیست از مادر خون زیادی گرفته شود و با فقط ۱۰ میلی لیتر خون می توان این آزمایش را انجام داد. اگر بخواهیم دیگر مزیت های آزمایش cell free DNA ( غیرتهاجمی یا NIPT ) را به صورت دقیق تر بررسی کنیم مهم ترین مزایا عبارت است از :

۱ ) آزمایش NIPT یا cell free DNA غیر تهاجمی است و به خون کمی نیاز دارد به همین دلیل خطری برای جنین نخواهد داشت و شما با خیال راخت می توانید این آزمایش را انجام دهید ( فقط به ۱۰ میلی لیتر خون نیاز است .

۲ ) آزمایش cell free DNA دارای دقت و حساسیت بالایی می باشد به طوری که نتایج به دست آمده از این آزمایش بیش از ۹۹ درصد درست و دقیق است و به درستی می تواند که ناهنجاری های کروموزومی همانند سندروم داون که ممکن است جنین با آنها درگیر باشد را بررسی و شناسایی کند .

۳ ) نتایج این آزمایش در کوتاه ترین زمان حدودا ۱۰ روزه آماده می شود. پس دیگر نیاز نیست که زمان طولانی منتطر نتایج باشید  و …

همان طور که اشاره کردیم آزمایش سل فری برای کاربردهای مختلفی از جمله تشخیص بیماری های کروموزومی جنین انجام می گیرد اما موارد دیگری نیز وجود دارد که آزمایش cell free DNA به آن منظورها انجام می گیرد.
مهم ترین این موارد عبارت است از :

۱ ) برای تشخیص اختلالات کروموزومی از این آزمایش استفاده می شود ، بیماری هایی همانند سندرم داون ، سندرم پاتو ، سندرم ادوارد و … .

۲ ) در شرایط خاصی از آزمایش سل فری برای تعیین جنسیت استفاده می شود ، مثلا در شرایطی که احتمال وجود اختلالات مرتبط با کروموزوم X ، X-Linked ، کروموزوم Y ، Linked و … .

۳ ) برای تعیین و بررسی برخی از بیماری های دیگر همانند Abnormal or Absent Testicular Development نیز از این آزمایش استفاده می شود و … .

هزینه آزمایش cell free DNA نیز با توجه به آنکه شما در کجا و چه شرایطی آزمایش را انجام می دهید ممکن است که تغییر کند . اگر بخواهیم کمی دقیق تر cell free DNA را بررسی کنیم در هنگام بارداری به طور کاملا طبیعی مقداری از قطعات DNA جنین در خون مادر وجود دارد که با استفاده از تست Cell Free DNA یا NIPT و انجام بررسی بر روی این DNA جنین می توانند که بیماری های کروموزومی را همانند سندرم داون ، سندرم پاتو ، سندرم ادوارد و …  بررسی کنند .

هزینه آزمایش cell free DNA

هزینه آزمایش cell free DNA

آزمایش سل فری در چه زمان از بارداری باید انجام گیرد ؟ آزمایش سل فری دارای چه شرایطی می باشد ؟ و … سوالاتی می باشد که در این قسمت به بررسی آنها می پردازیم.
آزمایش سل فری باید حتما در هفته دهم بارداری به بعد انجام گیرد تا دقت بیشتری داشته باشد ، اما باز به تشخیص پزشک شما ممکن است که زمان آزمایش سل فری برای شما تغییر کند. اما درهنگام آزمایش سل فری و قبل و بعد آن برخی نکات وجود دارد که بهتر است به آنها توجه شود.
مهم ترین این نکات عبارت است از :
خوب است که قبل از انجام آزمایش سل فری آب و غذا میل شود و نیازی به ناشتا بودن برای آزمایش سل فری نیست ، نباید از دارو هایی که باعث می شوند که خون رقیق شود همانند آسپرین استفاده شود، از این داروها باید حداقل از ۲ روز قبل از انجام آزمایش خودداری شود ، برای انجام این آزمایش تنها به ۱۰ سی سی یا ۱۰ میلی لیتر خون نیاز است.
همچنین این خون باید داخل streck گرفته شود ، نتایج آزمایش سل فری معمولا بین ۵ تا ۱۰ روز بعد از انجام آزمایش مشخص می شود و … شما اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این رابطه دارید می توانید که از پزشک خود و یا جست و جوی ساده در اینترنت اطلاعات لازم را کسب کنید .

هزینه آزمایش cell free DNA

آزمایش سل فری برای چه کسانی پیشنهاد می شود؟

آزمایش سل فری برای چه کسانی پیشنهاد می شود ؟ گروه خاصی از افراد باردار هستند که نیاز به انجام آزمایش سل فری دارند.
مهم ترین دسته از افرادی که باید آزمایش سل فری را انجام دهند عبارت است از : زنان بارداری که بالای ۳۵ سال سن دارند ، افرادی که نتایج غربالگری اول آنها در سه ماهه اول مثبت بوده است ، اگر مواردی در سونوگرافی باشد که احتمال اختلالات کروموزومی را افزایش می دهد ، اگر که در بارداری های قبلی سابقه بیماری های مختلف وجود داشته است ، داشتن بیکاری های ارثی در خانواده همانند تریزومی ۲۱، ۱۸ و ۱۳ ، عدم انجام غربالگری تا ۲۲ هفتگی به هردلیلی و …
اگر شما در هر دسته از این موارد باشید پزشک شما انجام آزمایش سل فری را اجبار می کند و شما برای اطمینان بیشتر از سلامتی جنین خود باید حتما این آزمایش را انجام دهید تا پزشک بتواند که بهتر بیماری هایی که احتمال وجود آن در جنین هست را بررسی کند .
البته در مواردی ممکن است که پزشک به هر دلیل به غیر از دلایلی که ما دکر کردیم از شما بخواهد که این آزمایش سل فری را انجام دهید پس اگر نیاز به انجام آزمایش سل فری دارید حتما آن را انجام دهید .

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۱ دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات
امیر

ممنون از راهنماییتون

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top