۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

آشنایی با انواع غربالگری بارداری

انواع غربالگری بارداری کدام ها هستند ؟ چرا انجام تست های غربالگری در دوران بارداری اهمیت دارد ؟ مناسب ترین زمان برای آزمایش های غربالگری در دوران بارداری چه موقع می باشد؟ هزینه ی آزمایش غربالگری به چه صورت است ؟ آزمایش های غربالگری دارای چند مرحله می باشد ؟ و … سوالاتی می باشد که در ادامه این مقاله به بررسی انها خواهیم پرداخت .
در دوران بارداری از مهم ترین نگرانی های هر پدر و مادری سلامتی جنین انها می باشد ، زیرا که وجود ناهنجاری ها در هر جنین می تواند برای مادر و پدر ناخوشایند باشد.
امروزه با گسترش تکنولوژی و علم ازمایش ها و تست های مختلفی در دوران بارداری از مادر گرفته می شود تا سلامت جنین و مادر مشخص شود ، در دوران بارداری غربالگری بارداری در مرحله و زمان های مشخصی صورت می کیرد که فرد باردار وظیفه دارد برای سلامتی کودک خود این غربالگری بارداری و دیگر تست ها که دکتر برای انها تعیین کرده است را انجام دهند.
در ادامه این مقاله به بررسی غربالگری ها در دوره های مختلف بارداری می پردازیم و انها را بررسی می کنیم .

غربالگری بارداری

غربالگری بارداری مرحله اول : این مرحله در سه ماه اول ( هفته‌ های ۱۱ تا ۱۳ ) بارداری باید انجام گیرد و دارای سونوگرافی و تست های مختلفی می باشد که در ادامه انها را بیان خواهیم کرد.
بیشتر اقدامات و تست ها و همچنین سونوگرافی های مختلف این مرحله برای این است که ریسک ابتلای جنین به یک اختلال کروموزومی یا ژنتیکی را برسی کنند :

۱ ) آزمایش‌ های خون سه ماهۀ اول بارداری : در این ازمایش ها از مادر خون گرفته می شود و روی ان ازمایش های لازم انجام می گیرد
تا مقدار دو ماده که عبارت هستند از پروتئین A پلاسم ، بتای آزاد گنادوتروپین جفتی انسان  را اندازه گیری کنند زیرا مقدار این دو ماده در سلامت جنین تاثیر دارد.
به طوری که اگر بتای آزاد گنادوتروپین جفتی انسان ( hCG ) زیاد باشد نشانه این است که جنین برخی نقص‌ های مادر زادی را دارد .
همچنین کم بودن مقداد پروتئین A نشان دهنده این است که جنین برخی نقص‌ های مادر زادی را دارد .
پس انجام  ازمایش خون از هم مهمترین تست های غربالگری بارداری در سه ماهه اول بارداری می باشد .

۲ ) سونوگرافی N T : در این سونوگرافی مقدار ضخامت پوست ناحیۀ پشت گردن جنین اندازه‌ گیری می‌شود ، زیرا که این مقدار اهمیت دارد و میتواند نشان دهنده نقص‌های مادرزادی مثل سندرم داون باشد .
با انجام این دو مرحله در غربالگری بارداری سه ماهه اول، با توجه به این که وضعیت جنین شما به چه صورت می باشد یعنی اینکه نتیجه شما پرخطر ، خطر متوسط یا کم‌ خطر می باشد پزشک برای شما مراحل بعدی را توضیح خواهد داد.
مثلا اگر وضعیت شما پر خطر باشد پزشک برای شما ازمایش های دیگر همانند نمونه‌برداری از پرزهای جفتی  CVS ، یا آمنیوسنتز و …  برای تشخیص هز چه سریع تر بیماری در نظر می گیرد .
همچنین اگر در غربالگری بارداری مرجله اول وضع شما در دسته کم‌ خطر ها باشد معمولا نیاز به سه ماهۀ دوم نخواهد بود .
از دیگر ازمایش ها که شما باید در هفته های بعدی انجام دهید عبارت است از آزمایش آلفا فیتوپروتئین A FP ، سونوگرافی آنومالی در هفته‌ های ۱۶ تا ۱۸ بارداری  و … .
پس شما زمانی که از بارداری خود با خبر شدید با دریافت یک برنامه دقیق از پرشک خود باید تمام ازمایش های غربالگری و تست و سونوگرافی های تعیین شده برای شما رابه صورت دقیق انجام دهید تا از سلامتی جنین خود به صورت کامل و با درصد اطمینان بالا اگاه شوید .

غربالگری بارداری

زمان مناسب برای آزمایش های غربالگری

زمان آزمایش های غربالگری چه موقع می باشد ؟‌ هر یک از ازمایش های غربالگری در دوران بارداری باید در زمان خودش انجام شود
مثلا غربالگری های اولیه که شامل آزمایش‌ های خون سه ماهۀ اول بارداری و سونوگرافی NT هستند باید در هفته های ۱۱ تا ۱۳ دوران بارداری انجام گیرند
و یا مثلا سونوگرافی آنومالی در هفته‌ های ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام می گیرد و … که زمان دقیق این ازمایش ها را شما باید به صورت دقیق از پزشک خود بپرسید  و حتما تمام آزمایش های غربالگری را در زمان مناسب خود انجام دهید و اگر از زمان انجام انها گذشته بود حتما از یک متخصص مشورت بگیرید .

غربالگری بارداری

ضروری بودن انجام غربالگری اول

انجام غربالگری اول به چه دلیل ضروری است ؟ شما برای اینکه از سلامتی جنین خود مطلع شوید باید غربالگری اول را انجام دهید و سپس با توجه به شرایط شما که در کدام دسته از پرخطر ، خطر متوسط یا کم‌ خطر قرار دارید برای شما توضیح می دهند که نیاز است که چه غربالگری ها و تست های دیگری را انجام دهید.
پس به همین دلیل است که انجام غربالگری ها به خصوص غربالگری اول که در سه ماه اول بارداری انجام میگیرد ضروری است و باید انجام شود .
انجام این غربالگری ها علاوه بر کسانی که به صورت طبیعی باردار شده اند،برای افرادی که بالای ۳۵ سال سن از روش مصنوعی مثل ivf حامله شده اند ،HIV مثبت دارند یا چندقلو باردار هستند نیز تاکید بیشتری شده است و این افراد حتما باید این غربالگری ها را انجام دهند ،زیرا که ریسک بارداری این افراد بیشتر است و امکان وجود ناهنجاری های مختلف در این افراد بیشتر است .

غربالگری بارداری

هزینه ی آزمایش غربالگری به چه صورت است؟

آزمایش غربالگری هزینه هایش به چه صورت می باشد ؟ در رابطه با هزینه های آزمایش غربالگری اولا باید بگوییم که جدا از هر مقدار هزینه ای که دارد
شما به دلیل اهمیت بالای این آزمایش های غربالگری باید ان ها را انجام دهید.
اما هزینه های آزمایش های غربالگری با یکدیگر متفاوت است و همچنین بسته به این دارد که شما در مطب های خصوصی ان را انجام دهید و یا دولتی و همچنین با توجه به این که شما بیمه هستید یا خیر نیز هزینه های آزمایش غربالگری ممکن است تغییر کند .

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top