۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

زمان انجام تست pcr

هنگامی‌ که فرد نشانه‌ های بیماری کووید ۱۹ را در خود مشاهده کرد، بی‌ درنگ باید برای انجام تست کرونا اقدام نماید.

علائم کرونا ویروس شامل تب، سر درد، سرفه ی خشک، تنگی نفس و بدن درد است که در این زمان انجام آزمایش برای فرد از ضروریات است. دو نوع تست برای تشخیص ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد: تست pcr و یا انجام آزمایش آنتی‌ بادی.

نتیجه ی تست pcr نشان می‌ دهد که در حال‌ حاضر عفونت حاد تنفسی در بدن شما وجود دارد یا خیر؟اگر نتیجه ی تست مثبت باشد فرد باید در قرنطینه بماند و در فضایی قرار بگیرد که با دیگران کمترین میزان تماس را داشته باشد.

بهترین زمان جهت انجام تست PCR از زمانی است که علائم در بدن بیمار شروع و تا ۸ روز بعد از آن وقت دارد.
نحوه ی انجام این تست به این شکل است که به وسیله ی یک سوآب از مخاط بینی و انتهای گلو برداشته می‌ شود که این عمل درد ندارد اما ممکن است کمی ناراحت‌ کننده باشد.
نمونه ی برداشته‌ شده به آزمایشگاه برده می‌ شود تا مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد.
برای تست pcr به یک سوآب ۱۵ سانتی‌ متری پنبه‌ ای احتیاج است که تکنسین حاذق آن را در هر دو طرف بینی می‌ گذارد و به مدت ۱۵ ثانیه سوآب را حرکت می‌ دهد.

پس دریافتیم که pcr تست تشخیص عفونتی است که به شما خواهد گفت هم‌ اکنون به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده‌ اید یا خیر.
این دقیقاً همان آزمایشی است که به‌ هنگام مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص علائم اولیه برای شما تجویز خواهد کرد.
با توجه به این‌ که شدت انتقال این ویروس عفونتی بسیار بالا است تشخیص دقیق بیماری و شدت و ضعف و انجام به‌ موقع تست مولکولی pcr در کاهش ابتلای دیگران و پخش شدن بیشتر ویروس ارزش حیاتی دارد.

تست pcr

اسکن ریه بهتر است یا تست pcr؟

تست pcr روش تشخیصی اختصاصی برای نشان‌ دادن ویروس کرونا در بدن است، اما هیچ‌ چیز به‌ طور قطعی و صد در صدی وجود ندارد و گاهاً نتایج منفی کاذب از آزمایش به‌ دست‌آمده است.
به‌ همین دلیل باید از روش‌ های دیگری که به تشخیص بیماری کمک می‌ کند نیز استفاده کرد، زیرا کووید ۱۹ ویروس بسیار خطرناکی است که عدم شناسایی به‌ موقع آن صدمات جبران‌ ناپذیری را برای بدن فرد ایجاد خواهد نمود.

پس انجام روش‌ های تشخیصی دیگر در این زمان لازم شمرده می‌ شود، تست سی‌ تی‌ اسکن ریه به‌ عنوان یک روش تشخیصی مؤثر و کمکی است که شدت درگیر شدن ریه ی فرد را نمایش می‌ دهد.
در واقع تصاویری از ذات‌ الریه (وقوع پنومونی ) را در سی‌ تی‌ اسکن مشاهده خواهید کرد.

به افرادی که نتیجه ی تست آنها منفی گزارش‌ شده است اما علائم بیماری در بدن وجود دارد انجام مجدد تست pcr و همچنین سی‌ تی‌ اسکن سینه توصیه می‌ شود.
سی‌ تی‌ اسکن سینه باید با وضوح بالا برای بررسی دقیق ریه ی فرد انجام شود و در بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا هستند سی‌ تی‌ اسکن آنها به‌ صورت کدورت‌ های ریوی تثبیت‌ شده و در برخی از مواقع به شکل دایره‌ هایی که به‌ طرف بافت خارجی ریه گسترش پیدا کرده‌ اند دیده می‌ شود.

تست pcr

با همه ی این تفاسیر روش سی‌ تی‌ اسکن ریه نیز مانند سایر روش‌ ها دارای نقایصی است. به‌ طور مثال در بیماری‌ هایی همچون
مرس و سارس اسکن ریه همانند بیماری کووید ۱۹ است و تمایزی از این‌ جهت در آن قائل نمی‌ شود و این عدم تشخیص صحیح
در نوع بیماری مختص بودن روش سی‌ تی‌ اسکن برای کرونا را کم می‌ کند.

از این‌ رو باید برای تشخیص قطعی ویروس کرونا در کنار تست pcr، از روش سی‌ تی‌ اسکن ریه نیز استفاده نمود و ذکر این مطلب الزامی است
که در پاسخ به سوال کدام روش تشخیصی از میان pcr و CTscan بهتر عمل می‌ کند باید گفت تست pcr اولین گزینه ی انتخابی افراد و پزشکان است و در صورتی که با خطا مواجه شود از روش‌ اسکن ریه کمک گرفته می‌ شود.

مراحل انجام تست pcr

آزمایش‌ های مختلفی جهت تشخیص ویروس کرونا به‌ وجود آمده است که همه ی آنها براساس نوع مواد ژنتیکی ویروس
در نمونه‌ ای که از مخاط بینی و انتهای حلق افراد گرفته‌ شده است هستند.

تست pcr

مراحل انجام pcr شامل موارد زیر می‌ باشد:
۱_ با وجود علائم تب، سرما خوردگی، آبریزش بینی، گلو درد و غیره پزشک معالج برای بیمار تست تشخیصی کووید ۱۹ را تجویز می‌ کند.
۲_ در مرحله ی بعدی تکنسین متخصص از یک سوآب یا گوش‌ پاک‌ کنی که استریل شده‌ است برای برداشتن مخاط بینی و انتهای گلو استفاده می‌ کند.
۳_ سوآب نمونه‌ گیری شده داخل یک ظرف استریل قرار داده می‌ شود و در آن سفت و محکم شده، سپس برای انتقال به آزمایشگاه تخصصی تشخیص کرونا ارسال می‌ گردد.
۴_ نمونه ی بیمار باید در مدت ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد، در غیر این صورت جواب تست دقیق نمی‌ باشد.
در واقع گوش‌ پاک‌ کن باید در یک دمای معین نگهداری شود تا ویروس بر روی آن زنده بماند و جواب تست پی‌ سی آر دقیق و درست از آب در بیاید.
۵_ در مرحله ی بعدی تکنسین از مواد شیمیایی برای ترکیب با گوش‌ پاک‌ کن استفاده می‌ کند تا هر چه مواد ژنتیکی ویروسی بر روی آن است خارج گردد.
۶_ تکنسین آزمایشگاه برای آنکه RNA ویروس را بتواند به DNA تبدیل کرده و سپس میلیون‌ ها کپی DNA از آن بسازد از یک سری مواد شیمیایی خاص
به نام‌ های پروبها و پرایمر و ماشین پیشرفته استفاده می‌ کند.( کنترل چند چرخه ی گرمایشی و سرمایشی).
۷_ در گام آخر وقتی پروبهای خاص با DNA پیوند داده شود یک مدل ویژه از نور تولید می‌ گردد که به وسیله ی ماشین قابل‌ رؤیت است
و نتیجه ی تست مثبت آلوده شدن به ویروس کرونا را نشان می دهد.

البته باید خاطر نشان کرد که هیچ جواب تستی برای همیشه دقیق و قاطع نیست و امکان اشتباه در آن وجود دارد که به دلایلی مثل عدم جمع کردن مخاط بینی و گلو به وسیله ی گوش‌ پاک‌ کن، آلوده شدن سوآب نمونه، عدم قرار گیری گوش پاک کن در دمای مناسب و … می‌ باشد.

تست pcr

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top