۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

دقت تست pcr بیشتر است یا آنتی بادی؟

تست آنتی بادی چیست ؟‌ انواع تست ها برای تشخیص کرونا کدامها هستند ؟ کاربرد های تست pcr چیست ؟ دقت تست pcr بیشتر است یا تست آنتی بادی ؟ بهترین ساعات انجام تست pcr چه زمانی می باشد ؟ سوالاتی می باشد که در این مقاله به بررسی انها خواهیم پرداخت .
کرونا ، بیماری که کل جهان را از سال ۲۰۱۹ درگیر خود کرده و تا اکنون جان میلیون ها انسان را گرفته است ، این ویروس به سرعت می تواند انتشار پیدا کند و از فردی به فرد دیگر انتقال یابد به همین دلیل است که تشخیص سریع ان می تواند کمک زیادی به جلوگیری از انتقال به افراد دیگر کند.
اما چون علائم این بیماری علائمی شبیه به بیماری های مرسوم مثل سرماخوردگی ، انفولانزا و … می باشد تشخیص ان بدون انجام تست ها سخت می باشد.
شما در صورت مشاهده هر گونه علائم که مهم ترین انها عبارت است از : از کار افتادن بویایی و چشایی یعنی اینکه شما به طور ناگهانی حس بویایی یا چشایی خود را از دست می دهید ، تب ( ۳۸ تا ۴۰ درجه ) ، گلودرد ، خستگی ، کوفتگی و درد ( کوفتگی و درد بدن در پهلوها ، کمر ، پاها و استخوان ها ) ، مشکلات حاد تنفسی مانند تنگی نفس یا کم ­آوردن نفس و … ، مشکلات گوارشی حاد مانند اسهال و … ، سردرد ، سرفه به خصوص سرفه خشک ( بدون مخاط در گلو و همراه با کمی سوزش در گلو می باشد ) ، ورم ، درد یا فشار روی قفسه­ ی سینه ، از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم ، رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا و … مشکوک به بیماری هستید و برای اطمینان از منفی بودن باید تست کرونا را انجام دهید .

تست آنتی بادی

تست های کرونا دارای انواع مختلف می باشند که از انها برای تشخیص بیماری کرونا استفاده می شود. مرسوم ترین و پر استفاده ترین تست تشخیص کرونا، تست pcr می باشد اما تست های دیگر همانند آنتی بادی ، انتی ژن ، کیت های تشخیص بیماری و … نیز وجود دارد که از افراد گرفته می شود تا وجود ویروس کووید در داخل بدن فرد بررسی شود .

تست آنتی بادی

یکی دیگر از تست هایی که از ان بسیار برای تشخیص کرونا استفاده می شود تست آنتی بادی یا سرولوژی می باشد.
در این تست ازمایش ها بر روی خون صورت می گیرد تا میزان انتی بادی داخل خون شما اندازه گیری شود. در واقع انتی بادی پروتئینی می باشد که بدن شما بلافاصله بعد از اینکه خطر بیماری و ویروس را احساس کرد شروع به تولید ان می کند تا سیستم ایمنی را تقویت کند.
این ماده آنتی بادی که بدن تولید می کند کمک می کند تا که بدن شما در برابر ویروس های عفونی مختلط از جمله کرونا از خود مقاومت نشان دهید. تست انتی بادی معمولا در مواردی که ویروس تشخیص ان به تاخیر افتاده است کاربرد دارد، زیرا که ممکن است که بدن بعد از ۱ تا ۳ هفته از الوده شدن شروع ب تولید انتی بادی کند. به همین دلیل برای انجام تست انتی بادی بهترین زمان ۳ هفته پس از ابتلای شما به ویروس کرونا می باشد.
به همین دلیل است که برای تشخیص اولیه از این تست استفاده نمی شود زیرا خطای زیادی احتمال دارد که در ان رخ دهد . پس در مقایسه بین این دو نوع تست و اینکه دقت تست pcr بیشتر است یا آنتی بادی، تست های pcr دارای نتایج دقیق تر می باشند . بهتر است از انتی بادی برای تست بهبودی استفاده شود .

تست آنتی بادی

کاربرد های تست pcr چیست؟

تست pcr ( پی سی ار ) یا همان تشخیص عفونی بدن : تست pcr برای شناسایی ویروس های زنده داخل بدن یا همان RNA که کرونا یکی از انها است استفاده می شود.
یعنی اینکه این تست علاوه بر بیماری های کرونا بیماری های عفونی دیگر را نیز تشخیص می دهد . این تست ها در کمترین زمان نتیجه را مشخص می کنند و همچنین نتایج ان دقیق ترین و قابل اطمینان ترین در میان تست های دیگر می باشد .
کاربرد های تست pcr چیست ؟‌همان طور که قبلا هم اشاره کردیم از تست pcr برای تشخیص بیماری های عفونی همانند کرونا استفاده می شود و روند تست به این گونه است که ابتدا با استفاده از یک سوآب پنبه ای ۱۵ سانتی متری از مواد داخل بینی شما نمونه برداری می کنند.
یعنی اینکه این سوآب پنبه ای ۱۵ سانتی متری را نزدیک به ۱۵ ثانیه داخل بینی شما تکان و حرکت می دهند و سپس ان را برای انجام ازمایشات به ازمایشگاه می فرستند .
البته فقط ار مواد بینی نمونه برداری نمی شود و ممکن است بسته به درخواست پزشک و همچنین شرایط بدنی شما از دهان و حلق ( اوروفارنژیال ) ، وسط حفره ی بینی ( Nasal mid-turbinate ) ، جلوی حفره ی بینی ( حفره ی قدامی بینی ) ، سرفه ی مرطوب یا پروداکتیو ( خلط دار ) نیز نمونه برداری انجام شود و  روی ان تست pcr صورت گیرد.
هدف این است که ویروس های زنده داخل بدن یا همان RNA که کرونا یکی از انها است را شناسایی کنند .

تست آنتی بادی

بهترین ساعات انجام تست pcr

ساعات انجام تست pcr چه ساعاتی می باشد ؟ طبق تحقیقات انجام شده توسط ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ بهترین ساعت برای انجام تست کرونا با خطای کمتر در زمان حدودا ۱۴ بعد ظهر می باشد.
شما می توانید با حضور در مکان های انجام ازمایش و همچنین با ثبت درخواست تست در منزل از طریق شماره تماس ها و همچنین درگاه های انلاین درخواست خود را مبنی بر انجام تست pcr ثبت کنید.
معمولا نتایج تست کرونا بین بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت بعد از انجام تست مشخص می شود که شما می توانید به صورت کتبی یا انلاین ان را دریافت کنید .

تست آنتی بادی

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top