۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

محاسبه ی تقریبی زمان زایمان

زمان زایمان بر اساس اولین روز آخرین دوره ی قاعدگی است که ممکن است تاریخ زایمان به مدت دو هفته زودتر یا دیرتر انجام گیرد. مدت بارداری طبیعی بین سی و هفت تا چهل و دو هفته است که کاملا طبیعی است اما جنین هایی که مدت بیشتری در رحم مادر می مانند توانایی بیشتری برای مکیدن شیر مادر دارند، چرا که مراحل رشد بیشتری را گذرانده اند. از هفته ی سی و هفتم که پنج هفته ی حساس شروع می شود زن باردار نیاز به مراقبت بیشتری خواهد داشت، چرا که ممکن است در هر روزی از این هفته ها نوزاد متولد شود. در این مدت زمان باید به انقباض های رحم توجه داشت.
زمان تقریبی اتمام دوره ی بارداری بر اساس تاریخ آخرین دوره ی عادت ماهیانه یا سونوگرافی سه ماهۀ اول تعیین می‌شود ولی عده ی کمی از نوزادها دقیقا در همان تاریخ های اعلام شده متولد می شوند. زمان زایمان طبیعی با توجه به نشانه‌هایی تعیین می شود. با این حال هیچ‌ کس نمی تواند دقیق اعلام کند که زمان انجام زایمان چه وقتی خواهد بود. حتی وقتی که پزشکان یک تاریخ را برای زایمان به شما اعلام می کنند یک زمان تقریبی است و ممکن است دقیقا روز موعود نباشد. باید به این نکته هم توجه داشت که درد پیش از زایمان ممکن است سه هفته قبل از آن و یا دو هفته بعد از آن باشد که این یک امر طبیعی است.

زمان زایمان

از چه زمانی می توان منتظر زایمان بود؟

نشانه هایی هستند که به شما می گویند که زمان زایمان نزدیک است، در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

پایین آمدن برامدگی شکم و حس سبکی: این اتفاق و احساس به این دلیل است که سر جنین پایین می آید و برای آماده شدن برای زایمان اتفاق می افتد. در این حالت شکم زن باردار پایین تر آمده و به همین دلیل عمل تنفس راحت تر انجام می گیرد، چرا که در این حالت وزن جنین به ریه ی مادر فشار نمی آورد. در این حالت جنین روی مثانه قرار گرفته و ممکن است باعث تکرر ادرار مادر شود. این علامت در اولین زایمان مادر ممکن است چند هفته طول بکشد اما در زایمان های بعدی زمان آن کمتر می شود و به چند روز و حتی چند ساعت قبل از انجام زایمان می رسد.
همچنین خارج شدن ترشحاتی از رحم به رنگ صورتی که آغشته به خون است نشانه ی دیگری بر نزدیک شدن به زمان زایمان است. این ترشحات صورتی رنگ آغشته به خون، مخاط مسدود کننده ی رحم است که در زمان بار داری با انسداد رحم از ورود هر گونه جسم خارجی و سایر عفونت ها جلوگیری می کند. این ترشح ممکن است از روزها قبل زایمان آغاز شود و یا در هنگام زایمان ترشحات از بدن خارج شوند.

پاره شدن کیسه ی آب: نشانه ی بعدی پاره شدن کیسه ی آب است که پاره شدن آن باعث خروج ترشحات یا مایعاتی از ناحیه‌ ی واژن می شود. ممکن است ساعت ها قبل از آغاز درد زایمان کیسه آب پاره شود و یا همراه با آغاز درد پارگی کیسه آب اتفاق بیفتد. به طور معمول زنان باردار در عرض بیست و چهار ساعت بعد از آغاز درد زایمان فرزند خود را به دنیا می آورند. در طی این زمان باید فرزند به صورت طبیعی به دنیا بیاید اما اگر به هر دلیلی زایمان به صورت طبیعی انجام نشود، ماما با روش القای زایمان، نوزاد را به دنیا می آورد که در این شیوه از بروز عفونت و عوارض زایمان برای مادر و کودک جلوگیری می شود.

منقبض شدن متعدد رحم : نشانه ی دیگری که وجود دارد منقبض شدن متعدد رحم است. منقبض شدن ماهیچه های رحمی به شکل متناوب و نامنظم با نزدیک شدن به زایمان طبیعی است اما اتقباضاتی که فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگر دارند و منظم هستند نشان دهنده ی شروع شدن درد زایمان است.

مبتلا شدن به اسهال : مبتلا شدن به اسهال نشانگر نزدیک شدن به زمان زایمان می باشد.

نحوه ی محاسبه ی زمان زایمان

برای حساب کردن زمان زایمان باید تاریخ آخرین دوره ی عادت ماهانه را به یاد داشت. بعضی از زنان فکر می کنند آخرین روز پریود مهم است اما این تاریخ به آن صورت اهمیت ندارد، زیرا بعضی زنان دوره ی قاعدگی سه روزه، بعضی پنج روزه، هفت و حتی نه روزه دارند. بخاطر همین موضوع است که پزشکان می گویند اولین روز قاعدگی در هر ماه اهمیت دارد و سن تقریبی زایمان را مشخص می کند. بنابراین این تاریخ را حتما باید ثبت کرد و به یاد داشت. با این حال باز هم اعلام زمان زایمان نسبی و تقریبی است. حتی در زنانی که عادت ماهانه ی آن ها منظم است، احتمال دارد اتفاق هایی مانند پاره شدن کیسه ی آب رخ دهد و یا اینکه مدت زمان بارداری به شکل غیر طبیعی طولانی باشد.
محاسبه ی تاریخ زایمان با فرمولی معروف به قانون نگل انجام می گیرد، اگر تاریخ آخرین عادت ماهانه در شش ماه اول سال باشد، نه ماه به ماه اضافه شده و هفت روز به آن اضافه می‌شود و یک سال به سال اضافه خواهد شد. اگر زمان آخرین عادت ماهانه در شش ماهه دوم سال باشد، سه ماه از ماه کم می‌شود و هفت روز به آن اضافه می‌شود و یک سال به سال اضافه خواهد شد.

زمان زایمان

معایب تعیین زمان زایمان با استفاده از عادت ماهانه

به این دلیل که ممکن است اسپرم به مدت یک یا دو روز در لوله ی رحم باقی بماند تا با تخمک لقاح انجام دهد و تخمک حاصل شود، عده ی اندکی از زنان باردار تاریخ دقیق بارور شدن تخمک را دقیق می دانند و به خاطر همین است که محاسبه ی زمان زایمان بر اساس اولین روز آخرین دوره ی قاعدگی است که ممکن است تاریخ زایمان به مدت دو هفته زودتر یا دیرتر انجام گیرد، در نتیجه تاریخ کاملا دقیقی نمی توان ارائه داد. برای مثال دوره ی جنسی (تعداد روز های که زن خونریزی عادت ماهانه ندارد) بیست و هشت روز باشد، بارور شدن تخمک دو هفته بعد از اولین روز آخرین دوره ی قاعدگی انجام می شود. بخاطر همین است که پزشکان می گویند بارداری از زمان شروع آخرین دوره ی قاعدگی زن بین سی و هشت تا چهل هفته طول می کشد که در این روش هر قدر عادت ماهانه منظم تری داشته باشید نتیجه ی دقیق تری خواهید داشت. در کل عیب این روش این است که تاریخ کاملا دقیقی برای تعیین زمان زایمان نمی تواند محاسبه کرد.
البته نباید از آزمایش های دوره غربالگری غافل شوید.

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top