۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

آزمایش های غربالگری مادران باردار

آزمایش های غربالگری دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دورانی است که هر خانمی می‌تواند در زندگی خود حس کند.
دوران بارداری باید دارای مراقبت‌های ویژه و مراقبت‌های زیر نظر پزشک باشد، زیرا موضوعی ساده نیست و در وجود شما یک انسان دیگر می‌خواهد متولد شود پس باید با جان‌ودل مراقب آن باشید.

آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها و ملاقات با دکتر چند نمونه‌ از مراقبت‌های ویژه در دوران بارداری است، زیرا این آزمایشات و سونوگرافی‌ها سلامتی شما و جنین را مشخص میکند به‌طوری‌که این آزمایش‌ها انجام می‌شود و زیر نظر پزشک پیگیری می‌شود و با تشخیص پزشک به این نتیجه می‌رسید که چه مراقبت‌هایی را باید جدی بگیرید و چه داروهایی را استفاده کنید یا نکنید و چه کارهایی را باید و نباید انجام داد.
آزمایش‌های بارداری ازجمله تمامی مشکلات و نواقص فرزند را به شما اطلاع می‌دهد، هر نوع مشکلات جسمی در جنین که شاید مشکلات مادرزادی باشد
یا بیماری‌های ژنتیکی و یا عوارضی برای بارداری باشد تشخیص داده می‌شود و با درمیان گذاشتن با پزشک شخصی خود می‌توانید این مشکل را رفع کنید یا فکری اساسی در مورد جنین انجام دهید.

آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های زیادی در دوران بارداری شما گرفته می‌شود یعنی به صورتی که فردی که می‌خواهد به بارداری اقدام کند اول باید آزمایش دهد تا نه‌ماهگی آن تمام شود بعد از این‌که از زیر نظر پزشک خارج شد دیگر لازم به آزمایش‌ها نیست.

آزمایش‌های زیادی در مرحله‌های مختلف بارداری انجام می‌گیرد که سه‌تا از مهم‌ترین آزمایش‌های دوران بارداری در این دو مرحله هست یکی مرحله اولی که می‌خواهید اقدام به بارداری کنید باید آزمایش اقدامات بارداری معمول بارداری را انجام دهید و
یکی بعد از بارداری که بایدبه شکل منظم انجام شود که آزمایش غربالگری است. این آزمایش درمورد تمامی نواقص جنین اطلاعات کافی را به پزشک شما می‌دهد و
آزمایش دیگری که باید در طول بارداری انجام دهید آزمایش پایه تشخیص تهاجمی بارداری است که به شما اطلاع دهد چیزی مانع رشد جنین نیست و چیزی سلامت جنین شما را از بین نمی‌برد.
آزمایش های غربالگری

نحوه ی انجام آزمایش های غربالگری

آزمایش غربالگری یکی از مهم‌ترین آزمایشاتی است که در دوران بارداری انجام می‌شود برای این‌که هرگونه اختلال یا عدم سلامت جنین را معلوم کند.این آزمایش‌ها در سه ماه اول بارداری به‌طور منظم انجام می شود.
غربالگری‌ تک‌تک کروموزوم‌ها و سلول‌های جنین را از بیماری‌ها تشخیص می‌دهد و این امکان را به شما می‌دهد که هر گونه اختلالی در جنین بود برای شما مشخص شود.

آزمایش‌های غربالگری به دو نوع و دو شکل و دو دسته برای اوایل بارداری انجام می‌شود. یکی به‌صورت آزمایش‌های خون و غربالگری- سونوگرافی ان تی.

آزمایش‌های خون غربالگری معمولاً در اوایل بارداری انجام می‌شود و سونوگرافی‌های ان تی هم هم‌زمان با همان انجام می‌شود. سونوگرافی ان تی برای اندازه‌گیری ضخامت پشت گردن نوزاد و یا جنین است که اگر این ضخامت پوست پشت گردن نوزاد و یا جنین زیاد باشد جنین دچار مشکلاتی است و آزمایش‌های غربالگری خون هم برای بررسی ویتامین‌ها و سلول‌ها و کروموزوم‌ها انجام می‌شود که اگر یکی از آن‌ها زیاد و یا کم باشد جنین دارای نواقص مادرزادی و یا غیر مادرزادی است .

آزمایش-های-غربالگری

تست های غربالگری چه آزمایش هایی دارد؟

آزمایش‌های اولیه برای بارداری که برای اقدامات انجام می‌گیرد بیشتر سلامت شما را بررسی می‌کند که شما آیا آماده بارداری هستید و یا مشکلی برای مادر یا جنین پیش نمی‌آید.
آزمایش‌های دوران اقدامات بارداری سلامت شما و این‌که اگر در آینده جنینی تولید شود سلامتش در خطر می‌افتد را در اختیار پزشک شما می گذارد.

این ازمایش ها به طور معمول فقط ازمایش های ادرار و خون هستند. اولین آزمایش هایی که برای هر فرد باردار انجام می‌شود مثل آزمایش خون جهت بررسی وجود بیماری مثل هپاتیت، سرخچه و یا تعیین گروه خونی انجام می‌شود. اگر شما آزمایش خون خود را جهت بررسی وجود هپاتیت یا سرخچه انجام داده‌اید می‌توانید وارد مرحله دوم یعنی سونوگرافی از رحم بشوید.

سونوگرافی از رحم از هفته سوم چهارم و حتی هفته پنجم انجام می‌شود. این سونوگرافی فقط به دلیل این‌که جنین در چه مرحله ای از رشد هست و آیا خارج از رحم هست و یا مشکلی ندارد بررسی می‌شود. در ماه‌های اول بارداری باید بیشتر از این روش‌ها استفاده کنید تا هیچ مشکلی برای شما و جنین ایجاد نشود.

آزمایش های غربالگری

آزمایش بعدی‌ که در ماه‌های اول بارداری انجام می‌گیرد نمونه‌برداری از کوریون است. این آزمایش فقط برای افرادی که بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی داشته‌اند انجام می‌شود،
یعنی این آزمایش فقط برای افرادی انجام می‌شود که قبلاً در خانواده‌شان دارای بیماری‌های ژنتیکی بوده‌اند و برای اطمینان بیشتر این آزمایش را انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که جنین فاقد هر گونه بیماری ژنتیکی است .
اگر در خانواده شما بیماری‌های ژنتیکی و یا بیماری خاصی وجود نداشته باشد دلیلی ندارد که این آزمایش را انجام دهید.
این آزمایش به این صورت است که در هفته هشتم تا بیستم جنین در رحم مادر تعدادی از سلول‌های جفت جنین را می‌گیرند تا از این مطمئن شوند که هیچ بیماری ژنتیکی یا بیماری مادرزادی وجود ندارد.
آزمایش‌ها برای سلامت جنین و بررسی رشد جنین از ماه اول تا آخرین روز تولد جنین انجام می‌گیرند تا از سلامت جنین اطمینان حاصل کنید.

آزمایش های غربالگری

اهمیت تست غربالگری

آزمایش‌های غربالگری برای مادر و فرزند فوق‌العاده مهم است برای همین است که در هر مرحله از بارداری آمایش غربالگری جدیدی انجام می شود و ما در مقاله های قبل راجب اهمیت تست غربالگری صحبت کردیم.
تشخیص آزمایش‌های غربالگری را در دسته‌های پرخطر، خطر متوسط و کم‌خطر دسته‌بندی و ارزیابی می‌کنند.
اگر فرد در دسته بدون خطر باشد که هیچ مشکلی برای جنین نیست و اما اگر فرد در دسته پرخطر باشد حتما باید از آن نمونه‌برداری های نهایی را انجام دهند تا برای تشخیص قطعی راه‌حل توصیه شود، اگر هم در دسته خطر متوسط بوده بهتر است که با نظر دکتر در دوره ی غربالگری ماه آینده هم یعنی مرحله دوم را انحام دهد و بعد از پاسخ قطعی مشکل خود را بر طرف کند.

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top