۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

اندازه گیری روزانه سرب

بدینوسیله  به اطلاع کلیه مراجعین و  پزشکان محترم می رساند آزمایشگاه ژنتیک پزشکی و پاتوبیولوژی فجر ساری با دستگاه اتمیک ابزوربشن آزمایش سرب خون را در اسرع وقت انجام میدهد.

اندازه گیری روزانه سرب برای افرادی که در معرض مسمومیت با سرب هستند ضروری می باشد، زیرا در صورتی که بالا بودن میزان سرب در بدن این اشخاص شناسایی نشود احتمال ایجاد عوارض ناخوشایند و ماندگاری وجود دارد و بدترین عوارض مسمومیت شدید با سرب از دست دادن کلیه ها می باشد.
اندازه گیری روزانه سرب برای افرادی که به شغل جوشکاری مشغول هستند ضروری می باشد، زیرا در موتورجوش نوعی پودر حاوی سرب ریخته می شود و در صورتی که جوشکار از ماسک مخصوص استفاده نکند احتمال مسمومیت شدید با سرب برای او وجود دارد.
اندازه گیری روزانه سرب برای اشخاصی که در کارخانه های رنگ سازی مانند ساخت رنگ ساختمان و رنگ نقاشی و یا رنگ های ماشین مشغول هستند نیز واجب می باشد، زیرا این افراد به صورت روزانه در معرض استنشاق بوی سرب هستند و درصد ناچیزی سرب وارد بدن آن ها می شود و در صورتی که این سرب از طریق کلیه ها دفع نشود ممکن است که ایجاد مسمومیت کند و مسمومیت استنشاقی سرب می تواند سبب ایجاد آسیب های عصبی و روانی شود و به عصب بویایی مغز آسیب وارد گردد.

آشنایی با روش های اندازه گیری سرب خون

تمام روش های اندازه گیری روزانه سرب شبیه به یکدیگر هستند و تفاوت های چندانی با یکدیگر ندارند و به طور کلی می توان گفت که دو روش برای اندازه گیری میزان سرب در خون وجود دارد و هر دوی این روش ها آزمایشگاهی هستند و باید در محیط آزمایشگاه انجام شوند و بنابراین هیچ نوع روش خانگی برای تشخیص سرب خون وجود ندارد.
در روش اول برای اندازه گیری سرب خون مقداری خون از نوک انگشتان می گیرند و در روش دوم خون را از رگ دست می گیرند و انجام هر کدام از این روش ها به میزان مسمومیت و شدید بودن علائم شخص مسموم بستگی دارد.
پس از این که خون از شخص مسموم گرفته شد بر روی گلبول های سفید آن و به ویژه بر روی لنفوسیت ها آزمایش می شود، زیرا این گلبول ها به شدت نسبت به مواد خارجی که وارد خون می شوند حساس می شوند و پس از ورود سرب به خون تعداد آن ها به صورت صعودی در خون افزایش پیدا می کند.
لازم به ذکر است که بدانید آزمایش سرب خون در نسخه ی پزشک و در برگه ی آزمایش به صورت Pb نمایش داده می شود.

اندازه گیری روزانه سرب

چه کسانی به آزمایش خون نیاز دارند؟

انجام دادن ماهانه اندازه گیری روزانه سرب برای افرادی که تولید کننده ی لوازم آرایش هستند ضروری می باشد، زیرا این افراد به طور مستقیم با درصد ناچیزی سرب در تماس هستند و این سرب می تواند از طریق پوست وارد بدن این اشخاص شود و در صورتی که شخص مشکل و یا بیماری زمینه ای داشته باشد سرب موجود در خون به خوبی دفع نمی شود و شخص پس از مدتی مسموم می شود و در صورتی که میزان سرب موجود در بدن شخص بالاتر از ۱۵ میلی گرم در لیتر باشد ممکن است که شخص دچار زخم روده و یا بیماری هایی مانند انسداد شدید روده بزرگ شود.
انجام آزمایش سرب خون برای افرادی که در صنایع برداشت خاک کار می کنند به صورت هر دو هفته یک بار واجب می باشد، زیرا این اشخاص با عناصر مختلف در تماس هستند و بسیاری از خاک ها در زمان استخراج و قبل از تصفیه شدن دارای سرب هستند و در نتیجه احتمال دارد میزان بالایی سرب وارد بدن این افراد شود و به سیستم بینایی آن ها آسیب برسد و در صورتی که این اشخاص به صورت منظم آزمایش تشخیص سرب انجام ندهند ممکن است به شدت مسموم شوند و علائم مسمومیت به صورت زخم شدید معده و یا استفراغ خونی نمایان گردد.

نحوه ی انجام آزمایش سرب خون

اندازه گیری روزانه سرب  از طریق خون گیری انجام می شود و برای انجام دادن این آزمایش باید از رگ دست خون گرفته شود و پس از آن بر روی خون شخص آزمایش سرب انجام می شود و برای مشخص شدن میزان سرب در خون ابتدا یک ماده ی آزمایشگاهی مخصوص که حالت پودری دارد به خون افزوده می شود و پس از آن خون را در یک دستگاه دیجیتالی مخصوص قرار می دهند تا میزان سرب موجود در آن توسط این دستگاه تشخیص داده شود.
در صورتی که پس از انجام آزمایش سرب خون رقم سرب موجود در خون برای کودکان بین ۸ الی ۱۰ میلی گرم در لیتر و برای بزرگسالان بین ۱۵ الی ۱۸ میلی گرم در لیتر نمایش داده شود نشان دهنده ی مسمومیت است. البته این مسمومیت هرگز بدون علامت نیست و شخص متوجه ی مسمومیت خواهد شد و امکان درمان کامل این مسمومیت در صورتی که شخص به موقع آزمایش دهد و به پزشک مراجعه نماید وجود دارد و این علائم در بزرگسالان معمولا با سردردهای شدید و بی حالی های ممتد و در کودکان با عارضه های پوستی نمایان می شوند.

مسمومیت با سرب در کودکان

مسمومیت با سرب در کودکان با علائم شدیدتری نشان داده می شود و می تواند عوارض بدی بر روی بدن کودک به جای بگذارد. بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین عارضه ای بهتر است که وسایل حاوی سرب بالا مانند لوازم آرایش و… را در دسترس کودکان قرار ندهید.
مسمومیت با سرب در کودکان از طریق انجام آزمایش خون شناسایی می شود و برای انجام این آزمایش پس از ایجاد علائم مسمومیت در کودک به سرعت کودک را برای نمونه گیری به آزمایشگاه ببرید و لازم به ذکر است که بدانید این آزمایش از طریق نمونه گیری از خون انجام می شود و در صورتی که میزان سرب موجود در خون کودک حدود ۹ میلی گرم در هر لیتر از خون باشد کودک مسموم شده است و باید اقداماتی در جهت درمان انجام شود.
علائم مسمومیت با سرب در کودکان بیشتر به صورت گوارشی و پوستی می باشد و در صورتی که کودک علائمی مانند ایجاد کهیر بر روی پوست صورت و به ویژه در دور دهان و یا علائمی مانند تهوع و اسهال و بی حالی داشته باشد نشان دهنده ی این است که درصد سرب در خون کودک افزایش یافته است و لازم به ذکر است که بدانید بسیاری از رنگ ها مانند مداد شمعی و آبرنگ های بی کیفیت حاوی سرب هستند و در نتیجه نباید در دسترس کودک زیر سه سال قرار بگیرند.

اندازه گیری روزانه سرب

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top