011-33411103-5 | contact@fajrlab.com
mobile logo

هفته ۲۲

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

جنین 22 هفته‌ای درون رحم شما مثل یک نوزاد ولی کمی کوچک‌تر است. او 27.7 سانتی‌متر طول دارد و وزن جنین حدود 450 گرم است.

پوست او تا زمانی که به‌اندازه کافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می‌آید؛ و موهای نرمی بنام لانوگو که سر و بدن او را پوشانده ، قابل‌دیدن است.

به عکس جنین در هفته بیست و دوم نگاه کنید و ببینید لب‌‌های او مشخص‌تر شده و دندان‌های او به شکل ریشه‌هایی در درون لثه‌اش ظاهرشده‌اند. هرچند چشم‌هایش رشد کرده‌اند اما عنبیه (بخش رنگی چشم) هنوز رنگ‌دانه ندارد و رنگی نشده است.

ابروها و پلک‌های چشمان جنین در هفته 22 در محل خود قرارگرفته‌اند و لوزالمعده او (که برای تولید هورمون‌ها بخصوص انسولین ضروری هست) به‌سرعت در حال رشد است.

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

با بزرگ شدن شکم در هفته 22 بارداری، شما برای فراهم کردن فضای لازم برای کودک در حال رشد ممکن است نشانه‌های کشیدگی را بر روی پوست خود مشاهده کنید.

بعضی از خانم‌های حامله دچار این عارضه نمی‌شوند، اما تقریبا بر روی پوست نیمی از آن‌ها آثار این کشیدگی ظاهر می‌شود.

این خطوط باریک که از بافت‌های جدید از جنس پوست هستند، علاوه بر باز شدن پوست به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد می‌شوند و به رنگ صورتی تا قهوه‌ای پررنگ (بسته به رنگ پوست شما) هستند و ممکن است ضخامت آن‌ها با افزایش سن حاملگی بیشتر شود.

آن‌ها نه‌تنها بر روی شکم بلکه احتمالا بر روی باسن، ران‌ها و پستان‌ها نیز ظاهر می‌شوند. اثرات ثابت‌شده‌ای از اینکه محلول‌های طبی و لوسیون‌ها از بروز این خطوط رنگی جلوگیری کنند یا آن‌ها را از بین ببرند، وجود ندارد. اما می‌توانند خارش احتمالی ناشی از کشیدگی پوست را کاهش دهند.

همچنین ممکن است ناف تورفته و زیبای شما تغییر شکل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف‌شده و حتی به‌زودی بیرون می‌زند؛ اما نگران نباشید، به‌احتمال‌زیاد بعد از زایمان به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد.

تغییر دیگری که بارداری هفته 22 در سطح پوست شما ایجاد کرده است ظاهر شدن خال‌های نسبتا بزرگ است.

در این حالت قسمت کوچکی از پوست برآمده و سرخ می‌شود ورگ‌های خونی و همین‌طور زائده‌های متعددی ایجاد می‌کند. این عارضه در صورت، گردن، قسمت بالایی سینه و سینه‌ها ظاهر می‌شود و علت آن نیز میزان بالای هورمون استروژن در دوران حاملگی است؛ معمولا پس از زایمان پوست به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

فعالیت‌های هفته بیست و دوم بارداری

یک دفتر برای کودک خود تهیه کنید: حتی اگر شما دوست نداشته باشید که به دیگران بگویید چه هدیه‌ای بیاورند به‌زودی اقوام و دوستانتان از شما خواهند پرسید که چه چیزی می‌خواهید یا احتیاج دارید.

خصوصا اگر کسی برای شما یک مهمانی بگیرد و آشنایان برای دیدن «مادر جدید» به این مهمانی بیایند. اگر شما آنچه را که لازم دارید یا دوست دارید به‌عنوان هدیه برایتان بیاورند، در یک دفتر بنویسید برای پاسخ دادن به سوال آن‌ها به مشکل برنخواهید خورد. در ضمن از دو اشتباه که اغلب مرتکب می‌شوند اجتناب کنید:

  • نوشتن لباس در لیست هدایا: وقت خود را تلف نکنید. مردم نمی‌توانند در برابر خرید لباس بچه مقاومت کنند و هرچه را فکر کنند قشنگ است خواهند خرید.
  • ننوشتن وسایل گران‌قیمت در لیست هدایا: نگران نباشید! با نوشتن وسایل گران‌قیمت طماع به نظر نمی‌آیید. درواقع برخی از اقوام یا دوستان نزدیک دوست دارند هدیه باارزش‌تری به شما و نورسیده‌تان بدهند یا ممکن است همکاران شما بخواهند با همدیگر یک هدیه گران‌قیمت‌تر بخرند. پس برای آن‌ها هم گزینه‌هایی را در نظر بگیرید.

رژیم غذایی

لازم است درمورد تغذیه در هفته 22 بارداری بدانید چربی در رژیم غذایی ضروری است؛ اما از آنجا که در سایر غذاها وجود دارد لازم نیست که مستقیما به بدن برسد.

به‌اندازه کافی از کره مارگارین یا روغن گیاهی برای مطبوع کردن غذا استفاده کنید اما بیش از این مقدار چربی و روغن به غذا اضافه نکنید زیرا چربی حاوی مقادیر زیاد انرژی است.

کره و مارگارین غنی از ویتامین A هستند اما منابع دیگری نیز برای تامین ویتامین a مانند سبزیجات وجود دارند. روغن نباتی و مارگارین منابع غنی ویتامین e هستند و تا جایی که امکان دارد سعی کنید از چربی‌های غیراشباع استفاده کنید مثل روغن ذرت و روغن‌زیتون.

فراموش نکنید تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری مستقیما روی اضافه وزن شما در دوران حاملگی و بعد از آن تاثیر خواهد گذاشت.

نگران نباشید

در دوران بارداری، رحم فشار زیادی به شکم وارد می‌کند و به همین دلیل ناف بیرون می‌زند اما بعد از تولد جنین به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

به‌خاطر اینکه این فشار از درون به بیرون وارد می‌شود، ناف به‌طور عجیبی بیرون می‌آید و در تماس با لباستان احساس ناراحتی ایجاد می‌کند. بنابراین لباس‌های نرم، شل، قابل‌تنفس بپوشید و هیچ‌گاه با شکمتان به چیزی تکیه ندهید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست‌و‌‌‌دوم

خوب است حدیث کسا و زیارت امام زمان را 40 مرتبه بخوانید و بعد از هر نماز 70 بار استغفارکنید و به مدت 40 روز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخوانید.

هرروز صبح مقداری خرما بخورید. در رابطه با مزایای خوردن خرما در روایات آمده : “بهترین غذای زن حامله و حتی داروی او خرماست”.

امام علی هم فرمودند : “برای زن باردار هیچ‌چیز بهتر از خرما نیست” امام صادق نیز فرمودند : “به زنان باردار خود در دوره زایمان خرمای برنی بدهید تا فرزندان خود را زیبا سازید” و ” خوردن خرما سبب قوی شدن بدن مادر و جنین می‌شود.”

بایدهای هفته بیست‌و‌‌‌دوم بارداری

از آنجایی که دمای بدنتان در دوران بارداری بالاست، هوای اتاق‌خوابتان را خنک نگه‌دارید. برای اینکه بهتر بتوانید بخوابید، هواساز کوچکی در اتاق‌خواب خود قرار دهید.

اگر بدنتان نسبت به ادویه‌جات و یا غذاهای شیرین واکنش نشان می‌دهد بهتر است از مصرف آن در وعده شام صرف‌نظر کنید.

برای کاهش خروپف‌هایتان هم از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید و برای خواب از چند بالش به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. نوشیدن شیر گرم با عسل هم قبل از خواب می‌تواند به بهبود خوابتان کمک کند.

نبایدهای هفته 22 حاملگی

از پوشش‌های زبر و خشن استفاده نکنید چون باعث به وجود آمدن بیماری‌های پوستی به‌خصوص اگزما در ناحیه چین‌ها می‌شود.

بهتر است لباستان از جنس کتان باشد که نرم‌تر است. همچنین سعی کنید تا از لباس‌های تیره‌رنگ استفاده نکنید تا چرک شدن لباس زودتر مشخص شود و تهویه هوا نیز بهتر انجام شود. برای شستشوی لباس‌هایتان نیز از آب آلوده و مواد مشکوک در شستشو استفاده نکنید.

از سینه‌بندهای تنگ که باعث جلوگیری از رشد غدد شیری می‌شود پرهیز کنید و از کرست‌های یکسره‌ای که حالت ارتجاعی دارند استفاده کنید.

ویدیو

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

0 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top