۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

تفاوت های آزمایش های کرونا با یکدیگر

اگر شما یکی از علائم سرفه، تب، بدن درد، از دست دادن بویایی، از دست دادن چشایی را داشتید باید حتما به پزشک مراجعه کنید و یکی از این آزمایش های کرونا را باید انجام دهید تا مریضی شما پیشرفت نکند و دکتر با توجه به جواب آزمایشتان به شما دارو می دهد یا شما را بستری می کند.
با انجام دادن تست پی سی آر دکتران می توانند حلق و بینی شما را بررسی کنند و تشخیص دهند چه تعداد ویروس کرونا در حلق شما وجود دارد. از این رو این روش بسیار روش مطمئن و قابل اعتمادی است و بدلیل این که سرایت واگیری این ویروس بسیار بالا است انجام تست مولکولی به منظور جلوگیری از ابتلای اطرافیان انجام می شود.
بعضی از افراد در جامعه وجود دارد که جزو گروه پر خطر می باشند، مانند خانم های باردار، افراد مسن، کودکان ،افرادی که بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا،دیانت، بیماری قلبی دارند یعنی این افراد سریع تر از بقیه دچار این بیماری می شوند. پس برای این که عزیزانتان را دچار این بیماری نکنید به محض این که یکی از علائم را داشتید پیش پزشک بروید و یکی از این تست ها را انجام دهید.
افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است یا بدنشان به ویروس زیادی مبتلا شده است از این رو بدن آن ها توانایی مبارزه با این ویروس را ندارد و آنتی بادی ترشح نمی کند. پس این ویروس در بدن فرد زنده می ماند و به قسمت های تحتانی مانند ریه و نای می رسد که اگر قسمت زیادی از ریه را درگیر کند نفس کشیدن برای فرد سخت می شود و باعث مرگ می شود.
آزمایش آنتی بادی یکی دیگر از روش های تشخیص کرونا است. این آزمایش  بسیار روش سریع و مطمئنی است و به دلیل قیمت کم، دسترسی آسان و بدون احتیاج به داشتن وسایل آزمایشگاهی یک آزمایش آسان شناخته شده است.
هنگامی که ویروس کرونا وارد بدن فرد سالم می شود بدن آن فرد شروع به ساختن آنتی بادی می کند و از بدن در برابر ویروس محافظت می کند این آنتی بادی برای مدتی در بدن باقی می مانند و ازفرد محافظت می کند و با گذشت زمان این آنتی بادی اختصاصی تر می شود که نام آن IgG است.
پس در این دوران حواستان باشد که از دارو یا مواد غذایی هایی استفاده نکنید که باعث کم شدن سیستم ایمنی بدنتان شود، زیرا هر چه سیستم ایمنی قوی تر باشد باعث می شود تا کم تر به کووید نوزده مبتلا شویم.

 کرونا

نحوه ی انجام تست های pcr چگونه است؟

تست پی سی آر مخفف کلمه Polymerase Chain Reaction است. این تست از طریق یک سواپ مقداری از مایه مخاطی را از ته حلق یا بینی شما بیرون می کشد و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد.
اگر بخواهند این مخاط را از بینی شما بردارند تکنسین سواپ را به مدت۱۵ثانیه و در فاصله ی۱۵سانتی متری هر کدام از سوراخ های بینی شما قرار میدهد.
جواب این تست بسیار دقیق است و چند روزی طول می کشد تا جواب آن آماده شود.برای تشخیص ویروس کرونا دو نوع تست وجود دارد که پزشک با استفاده از آن می تواند کرونا را تشخیص دهد.
۱.تست پی سی آر: این تست ویروس فعال داخل بدن را نشان می دهد و بعد از تشخیص پزشک حتما فرد باید به مدت چهارده روز چه در قرنطینه ی خانگی چه در قرنطینه بیمارستان قرنطینه شوند تا کسان دیگر را به این ویروس آلوده نکندکه این تست به دو صورت انجام می شود:
۱.تست پی سی آر.که مواد ژنتیکی ویروس را بررسی می کند.
۲.تست آنتی ژن که پروتئین های روی سطح ویروس را تشخیص می هد.
۲.تست آنتی بادی: تست آنتی بادی به دنبال پادتن هایی می گردد که سیستم ایمنی بدن برای محافظت از خود در برابر ویروس هایی مانند کرونا تولید می شود و با چند هفته یا چند ماه بعد از بهبودی فرد در بدن آن باقی می ماند و از بدن محافظت می کند.
به همین دلیل از این تست نباید برای تشخیص کرونا استفاده کرد ولی محققان هنوز نمی دانند که تولید این پادتن ها در بدن می تواند باعث شود که فرد در سال های دیگر به این ویروس دچار می شوند یا نه.

 کرونا

دقت تست های pcr به چه عواملی بستگی دارد؟

با توجه به این توضیحاتی که داده شد برای تشخیص کرونا از این تست ها استفاده می کنند اما دقت کنید که این تست ها صد در صد درست نیست.
البته به تنها این تست ها بلکه همه ی تست ها و آزمایش های دنیا صد در صد درست نیست و گاهی اوقات عواملی باعث اشتباه شدن آن ها می شود. ما در این بخش می خواهیم درباره این عوامل صحبت کنیم.
عواملی که در اشتباه شدن تست کرونا وجود دارد:
۱.شاید آن فرد مبتلا به کرونا باشد اما گوش پاک کن ویروس را از مخاط حلق و بینی جمع نکرده باشد.
۲.شاید گوش پاک کن قبل از نمونه گیری در دمای مناسب قرار گرفته نشده باشد.
۳.شاید گوش پاک کن قبل از مصرف یا هنگام استفاده آلوده شده باشد.
۴.شاید مواد شیمیایی که برای استخراج مخاط از آن استفاده می کنند درست کار نکند.
آزمایش خون و تست سی تی از اولین اقداماتی است که از فردی که دچار علائم می شود  می گیرند اما گاهی اوقات تست یک فردی که علائم بالینی دارد منفی در میاید.
یکی از افرادی که اخیرا به این ویروس مبتلا شده است به خبر آنلاین می گوید که: مرا بستری کردند و آزمایش خون و پی سی ار از من گرفتند اما جواب هر دو منفی شد و آن ها نتوانسته اند ویروس را در بدن من تشخیص دهند اما دو روز بعد جواب تست سی پی آر من مثبت شد.
پس تست پی سی آر از همه ی تست ها دقیق تر است و جواب آن بستگی به این دارد که بیمار در چه دوره از بیماری اش وجود دارد.
این تست در موقع قبل از بیماری یا روز های اول بیماری منفی است و حتی هنگام شروع بیماری هم تا چهل درصد امکان خطا وجود دارد. پس بهترین زمان برای آزمایش چند روز بعد از مبتلا شدن کامل فرد است اما باز هم چون این ویروس ناشناخته است۲۰تا۳۰درصد در این زمان هم امکان منفی کاذب وجود دارد.

 کرونا

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top