۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

تست های pcr بهترین راه برای تشخیص کرونا

تست های pcr چیست ؟ ضرورت انجام تست های pcr در چیست ؟ نتایج تست pcr چه زمانی میشخص می شود ؟ چرا تست های pcr بهترین راه برای تشخیص کرونا می باشند ؟ مهم ترین تست هایی که برای کرونا استفاده می شود کدام ها هستند ؟ و … سوالاتی می باشد که قرار است در این مقاله به بررسی آنها بپردازیم.
همان طور که می دانید یکی از مشکلات اساسی و بزرگ که تمام کشور ها و افراد درگیر ان هستند ویروس کرونا می باشد. این ویروس که در سال ۹۸ ( ۲۰۱۹ ) شناسایی شد و هنوز نیز در بسیاری از نقاط دنیا در حال گسترش است و جان هزار نفر را روزانه می گیرد.
به همین دلیل است که باید این بیماری را زود تشخیص داد تا مانع از انتشار ان شد. اولین نشانه هایی که فرد را مشکوک به بیماری کرونا می کند داشتن علائمی همچون سردرد ، سرفه های خشک ، تنگی نفس ، تب شدید ، لرز ، از دست دادت تکلم ، از دست دادن حس بویایی و چشایی به صورت ناگهانی  و … می باشند که در صورت مشاهده این علائم شما باید به سرعت خود را قرنطینه کنید، زیرا که این موارد از مهم ترین علائمی هستند که به احتمال زیاد نشان دهنده ویروس کرونا می باشد.

تست pcr
شما برای اینکه از بیماری خود با خبر بشوید باید تست کرونا را انجام دهید و با توجه به نتایج آن در صورت مثبت بودن اقدامات لازم را برای بهبودی و عدم انتقال به افراد دیگر انجام دهید. مهم ترین تست هایی که برای کرونا از افراد گرفته می شود عبارت است از تست پی سی ار یا تشخیص عفونی ، تست انتی بادی ، تست انتی ژن ، کیت های تشخیص کرونا و … می باشد که مهم ترین و پر استفاده ترین تست در بیشتر کشور ها همچنین ایران تست پی سی ار ( pcr ) می باشد که در ادامه مقاله به بررسی ان خواهیم پرداخت .
تست پی سی ار از پرکاربرد ترین تست ها برای تشخیص بیماری کرونا می باشد. در این نوع از تست ها با استفاده از سوآب پنبه ای که اندازه ان معمولا ۱۵ سانتی متری می باشد از مواد داخل بینی شما نمونه برداری می کنند . این نمونه گیری به این گونه است که سوآب پنبه ای را داخل بینی قرار می دهند و به اندازه ۱۵ ثانیه ان را داخل بینی حرکت می دهند تا نمونه گیری انجام شوذ.
این حرکت باعث درد زیاد در فرد نمی شود ولی کمی ممکن است که احساس ناراحتی ایجاد کند . البته در تست pcr فقط از داخل بینی نمونه برداری نمی کنند بلکه ممکن است که بنا به درخواست دکتر و شرایط خاص از دهان و حلق ( اوروفارنژیال ) ، جلوی حفره ی بینی ( حفره ی قدامی بینی ) ، وسط حفره ی بینی ( Nasal mid-turbinate ) ، پروداکتیو ( خلط دار ) نیز نمونه برداری شود و روی ان تست انجام شود . معمولا نتایج تست کرونا در مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت مشخص می شود .

تست pcr

ضرورت انجام تست های pcr

تست pcr را چرا باید انجام داد ؟ شما در شرایطی که هر یک از علائم که کرونا دارید که مهم ترین انها عبارت است از سرفه‌­ی خشک ، خستگی ، کوفتگی و درد ، تب ، ورم ، گلودرد ، سردرد ، از دست دادن بویایی یا چشایی ، اسهال ، رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا و مشکلات پوستی همانند جوش زدن پوست و … ، درد یا فشار روی قفسه­ ی سینه ،از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم ، به سختی نفس کشیدن یا کم ­آوردن نفس و … البته این موارد همیشه نشان دهنده کرونا نیست و ممکن شما دچار بیماری دیگری شده باشید اما شایع ترین علائم میباشد که در شرایط کنونی در صورت مشاهده کردن این علائم باید شما تست کرونا دهید تا مشخص شود که الوده به کووید-۱۹ شده اید یا خیر.
در این شرایط تست پی سی ار ( pcr ) از اولین گزینه های پیش روی شما است که می توانید ان را انجام دهید.
همجنین امروزه با گسترش بیماری برای جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری سامانه ها و سایت هایی طراحی شده است که از طریق انها میتوانید ثبت درخواست کنید تا متخصصان را به منزل بفرستند و شما تست کرونا را در منزل انجام دهید.
علاوه بر اینکه شما می توانید از سامانه استفاده کنید شماره تماس هایی نیز طراحی شده است که به هر دلیل مثل بی سوادی، عدم دسترسی به سیستم خاص ، عدم دسترسی به اینترنت و … شما می توانید از این شماره ها استفاده کنید تا ثبت درخواست تست کرونا را انجام دهید و بعد از انجام تست و گرفتن پاسخ در صورت مثبت بودن باید اقدامات لازم همانند قرنطینه و عدم حضور در جمع های بزرگ ، مصرف به موقع داروهایی که پزشک برای شما نسخه کرده است ، خوردن غذاهایی که مقوی است و … تا هر چه زود تر بیماری از بدن شما خارج شود.
در صورت شدید بودن بیماری شما باید در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گیرید و در صورت منفی بودن تست شما ممکن است سرماخوردگی ‌، انفولانزا و … باشد و باید با استراحت و خوردن دارو های مورد نیاز بهبودی خود را به دست بیاورید.

تست pcr

نتایج تست pcr چقدر طول میکشد؟

نتایج تست pcr ( پی سی ار ) چقدر طول میکشد ؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که شما بعد از انجام تست معمولا حدود بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت طول می کشد که نتیجه تست شما مشخص شود.
، اگر به صورت حضوری در مراکز تست داده اید معمولا به صورت کاغذی و کتبی باید نتیجه را از همان مرکز دریافت کنید و در غیر این صورت اگر به صورت انلاین ثبت درخواست کرده اید و در منزل تست داده اید معمولا به صورت انلاین از طریق سامانه ها می یتوانید نتایج تست را دریافت کنید .

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top