۰۱۱-۳۳۴۱۱۱۰۳-۵ | contact@fajrlab.com
mobile logo

نکات آماده سازی مادران برای انجام تست غربالگری

تست غربالگری مجموعه ای از سونوگرافی و آزمایش غربالگری است. این آزمایش را به منظور تشخیص بیماری عفونی سندروم داون و بیماری های ژنتیکی انجام می دهند.
آزمایش غربالگری چند مرحله دارد که مرحله ی اول آن یک سونوگرافی از جنین و چند آزمایش از مادر است. این تست در سه ماهه ی اول بارداری انجام میشود که می تواند جلوی خیلی از مشکلات را گرفت.
آزمایش های این مرحله شامل:
۱.تست ان تی: ان تی در هفته ی ۱۱تا۱۴بارداری قابل رویت است. این تست مایع پشت سر جنین را اندازه می گیرند که اگر این مایع زیاد باشد شما را به آزمایش های مختلف می فرستند تا مطمن شوند که مشکل از کجاست،
اگر زودتر از این هفته ها بروید این مایع مشخص نیست و اگر دیر تر هم بروید گوشت روی این مایع را می پوشاند و قابل مشاهده نیست پس باید دقیقا بین این هفته ها به سونوگرافی بروید.
۲.آزمایشPAP : این آزمایش، پروتئینی که جفت ترشح می کند را اندازه گیری می کند و اگر این پروتئین زیاد ترشح شود یک مشکل کروموزونی است.
۳.HCG free : این هورمون در ماه های اول بارداری ترشح می شود که در صورت زیاد یا کم ترشح شدن آن می تواند زنگ خطر باشد.
با انجام این آزمایش ها و سونوگرافی ها در سه ماهه اول بارداری می توانید ناهنجاری های جنینی نظیر سندروم داون، تریزومی ۱۸ را تشخیص دهید
که در صورت غیر طبیعی بودن این تست ها حتما باید به یک پزشک ژنتیک مراجعه کنید.

ازمایش غربالگری
تست های مرحله ی دوم باید بین هفته های ۱۵تا۲۰ بارداری انجام شود که بهترین زمان بین هفته۱۶تا۱۸است که در این تست ها میزان مارکر ها را بررسی می کنند و می توانند مشکل بیماری مادرزادی را تشخیص دهند.این آزمایش ها چندین چیز را بررسی می کنند.
۱.غربالگری آلفا فتوپروتئین : این پروتئین توسط کبد جنین تولید می شود که مایع دور جنین را تشکیل می دهد و این مایع از طریق جفت وارد خون مادر می شود
و در صورت کم یا زیاد بود آن می تواند مشکلاتی مانند سندروم داون ، نقایص دیواره ی شکمی ،دو قلویی ،نقایصی در لوله های عصبی را تشخیص داد.
۲.غربالگریHCG, Esteriol, inhibin : این هورمون توسط جفت تولید می شود و می تواند ستون فقرات جنین را تشکیل دهد.
آمینوسنتز یک روش جدید و مدرن است که به صورت قطعی می تواند به شما اطلاع دهد که جنین شما سالم است یا دچار نقص های مادرزادی یا سندروم شده است.در روش آمینوسنتز یک سرنگ داخل شکم مادر فرو می کنند و مایع دور جنین را بیرون می کشند و بررسی می کنند بهترین زمان برای انجام این سونو۱۴تا۱۶هفتگی است. این سونو برای مادر و جنین هیچ ضرری ندارد و باعث سقط هم نمی شود.

معنای نتیجه ی غیر عادی در آزمایش غربالگری چیست؟

تست غربالگری

هنگام انجام تست غربالگری شما در سه دسته ی ریسک بالا ، ریسک متوسط و ریسک پایین قرار می گیرید.خانم هایی که در تست سه ماهه اول جز افراد با ریسک بالا قرار می گیرند باید حتما تست آمینوسنتز انجام دهند و دیگر احتیاجی به تست سه ماهه دوم ندارد.
اما خانم هایی که در ریسک متوسط قرار می گیرند انجام تست سه ماهه دوم واجب است و بر اساس آن تشخیص می دهند که بین افراد ریسک بالا هستند یا ریسک پایین، اما افرادی که در گروه ریسک پایین قرار می گیرند دیگر احتیاجی به غربالگری دوم ندارند .
سوال بسیاری از افراد این بوده که آیا برای آزمایش غربالگری باید ناشتا باشند؟خیر. برای این آزمایش احتیاجی به ناشتایی نیست مگر این که دکتر آزمایش قند یا آزمایش های دیگر داده باشد.

هنگامی که شما آزمایش غربالگری سه ماهه اول را می دهید به شما جواب آزمایش را می دهند و در آن برگه نمودار هایی کشیده است که با استفاده از آن دکتر می تواند تشخیص دهد.
اگر شما در حالت “در معرض خطر نیست” قرار بگیرید این به این معناست که خطر ابتلا نوزاد شما به سندروم داون بسیار پایین است یعنی خطر کمتر از۱در۳۰۰ یا همان۳۳درصد است.
اما اگر در حالت “در معرض خطر است” قرار بگیرید به این معناست که احتمال این که نوزاد شما سندروم داون دارد زیاد است یعنی بیشتر از۱در۳۰۰ است.
هزینه های این تست ها هم یک مقداری زیاد است اما اگر بیمه داشته باشید می توانید با استفاده از بیمه یک مقداری از پول تان را پس بگیرید.

ازمایش غربالگری

مواردی که روی مواد اندازه گیری شده تاثیر دارد:

گاهی ممکن است عواملی در جواب تست غربالگری ایجاد شود که باعث اشتباه بودن جواب تست شود و مشکل را نشان ندهد. در این بخش ما می خواهیم این عوامل را شناسایی کنیم و به شما آموزش دهیم تا باعث خطای جواب آزمایش غربالگری شما نشود:
۱.سن بارداری پایین : تا قبل از هفته ی دهم دی ان ای جنین بسیار کم است، پس لازم است که غربالگری از بالای ده هفته انجام شود. در هفته ی دهم جنین ۴% دی ان ای مادر را دارد و این رقم بسیار پایین است که همین باعث می شود که مشکلات در غربالگری دیده نشود. در حوالی زایمان جنین ۵۰% دی ان ای مادر را سهم دارد.
۲.چاقی : هر چه وزن مادر بیشتر باشد سهم دی ان ای جنین کم تر است که همین امکان دارد جواب تست را تغییر دهد.
۳.کاریوتایپ جنین : در جنین هایی که تریزومی۱۸دارند در هفته ی ده تا بیست بارداری دی ان ای آن ها بسیار کم تر از جنین های سالم است و حتی جنین هایی هم که دارای سندروم داون هستند دی ان ای بسیار پایینی دارند. در این مواقع پزشک با شکست مواجه می شود و زمانی که شکست بالا باشد پزشک در خواست آزمایش مجدد می کند.

Pregnancy screening test

انجام آزمایش غربالگری در آزمایشگاه فجر

بیمارستان فجر ساری با مدیریت دکتر محمد رضا مهدوی در سال ۱۳۸۰تاسیس شد. این بیمارستان با تلاش کادر مجرب و حرفه ای که دارد توانسته بسیاری از گواهینامه های با کیفیت جهانی را به دست آورد.
این بیمارستان بسیار بزرگ است و دستگاه های بسیار پیشرفته ای در آن وجود دارد تا پاسخگوی تمام نیاز های مردم باشند.این بیمارستان بیش از ۴۰ پرسنل با مدرک کارشناسی ارشد دارد که آماده خدمت به مردم هستند.
این بیمارستان علاوه بر آزمایشگاه مجهزی که دارد بخش هایی نظیر خون شناسی، میکروب شناسی، بیوشیمی، پذیرش و جوابدهی هورمون شناسی هم دارد و شما می توانید آزمایش غربالگری خود را با خیال راحت در این بیمارستان انجام دهید زیرا دستگاه های این بیمارستان بسیار پیشرفته است.

اشتراک
اشاره به موضوع
guest

۰ دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه‌ی نظرات

راهنمای مراجعین

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه ۶صبح-۷عصر
پنجشنبه ۶صبح-۴عصر

 جوابدهی از ساعت ۴عصر  الی ۷ شب

 ۰۱۱۳۳۴۱۱۱۰۳-۵

آدرس آزمایشگاه

آدرس آزمایشگاه فجر در نقشه

آدرس : ساری، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پل شهید سردار نبوی، ساختمان دکتر مهدوی

آخرین مقالات پزشکی برای مراجعین

Go to Top